Valt ook rallysport ten prooi aan het klimaatdebat?

Bertrand Uytterhaegen
Published on Tuesday 190507
De grote menigte bleef uit, maar aan sfeer was er zeker geen gebrek in het servicepark van de Rally van Monteberg. Zelfs in de rallywereld speelt het klimaatdebat, er werd al een 'rally-bos' aangelegd om de uitstoot te compenseren en er wordt al gespeculeerd over elektrische wagens in de rallysport.

Afgelopen weekend was het West-Vlaamse Heuvelland weer een rallydecor. Zondag 5 mei werd de 47ste Monteberg Rally gereden, met een uiterst spannende affiche. Er stonden 145 rallywagens aan de start waarvan vijf R5-wagens: uiterst lichte competitiewagens met vierwielaandrijving, een 1.6l turbomotor en om en bij de 290pk.

Het is twintig na acht ‘s ochtends, de dauw staat nog op de groene velden van het pittoreske Monteberg. De eerste wagen is een VW Polo R5 van piloot Hans Weijs Junior en copiloot Arne Bruneel. De auto staat klaar aan de start om de eerste kilometers van de wedstrijd te rijden. In het servicepark van Loker beginnen de techniekers aan de laatste voorbereidingen van de wagens. De rally- en copiloten worden getest om tachtig loodzware kilometers af te leggen tegen de tijd. Hans Weijs Junior en Arne Bruneel winnen uiteindelijk ook de wedstrijd.

 

Soms hoor je dat deze tak van de autosport aan het uitsterven is. Door de almaar strengere regulering is de rally van vandaag, in vergelijking met de legendarische GROUP B-serie, veel van zijn populariteit aan het verliezen. Gemeenten leveren steeds minder vergunningen af om rally-evenementen te organiseren. Er zijn steeds minder supporters, mede door het actuele klimaatdebat. Dit zou de spectaculaire autosport op de kleine bochtachtige wegen wel eens op een dood spoor kunnen zetten. 

Adri Struyve met collega in het servicepark

Vele supporters en mensen in het rallylandschap zijn ervan overtuigd dat hun sport het klimaat niet of heel erg weinig beïnvloedt. Volgens sommige supporters zijn elektrische rallywagens uit den boze. Veiligheid, de prijs en het geluid van de brullende motoren zijn veelgehoorde argumenten.

“Elektrische rallywagens zijn absoluut niet aan de orde”, zegt Adri Struyve, rallypiloot en technieker van dienst.

Omdat sommige mensen toch van mening zijn dat rally een invloed heeft op het klimaat, plantte Autostal Groeninghe een ‘rallybos’. Dit bos werd geplant om de uitstoot te compenseren van de wagens die in november meereden in de rally 6 uren van Kortrijk.