Opinie - Nederlandse spoorwegen zetten reizigers in om personeel te beschermen

Floris Cup
Published on Thursday 150430
Het schijnt schering en inslag, het mishandelen van treinpersoneel. In Nederland althans. Het bedrijf zint op maatregelen om het personeel in bescherming te nemen en roept medereizigers op tot actie.

De afgelopen periode was geweld tegen treinpersoneel een hot item. Het begon allemaal toen een conductrice in de nacht van 5 op 6 maart ernstig werd mishandeld. De daaropvolgende weken bleven de meldingen van agressie binnenkomen. Op 4 april een worsteling tussen zwartrijders en de conducteur. Op 16 april kreeg een conducteur een mes op zijn keel en op 23 april werd een medewerker aangevlogen toen hij kaartjes wilde gaan controleren. Fysiek geweld waar niemand op zit te wachten.

Reiziger als agent

Zelf reis ik wekelijks met de trein tussen Amsterdam en Brussel. Vijf uur lang kilometers vreten over het spoor in relatieve veiligheid. Deze tijd dood ik met een interessant boek of spannende film, maar voor hoe lang kan dit nog? Wordt van mij straks verwacht dat ik als een halve beveiliger in de trein ga zitten en elke verdachte beweging in de gaten houd?  Liever niet! Voor de rol van politieagent ben ik niet in de wieg gelegd.

60% van de geweldplegers blijken zwartrijders te zijn. De Nederlandse spoorwegen willen dit opvangen door het sluiten van toegangspoortjes op de stations. Prima, iedereen betalen, dan blijven de inkomsten op peil en hoeven de prijzen niet omhoog. Maar ook de politiek is aan zet, vind ik. Eerherstel voor de spoorwegpolitie is misschien geen overbodige luxe sinds hun afschaffing in 2013. Bovendien is een grensoverschrijdend overleg tussen Nederland en de omliggende landen relevant om het toezicht op elkaar af te stemmen. Dan kan ik met een gerust hart mijn boek uitlezen in de trein.