‘De grootste valkuil van de journalistiek is middelmatigheid’

Dries Ceuppens
Published on Wednesday 141015
‘Het Grote Mediadebat’ is een productie van de studenten journalistiek van Thomas More. De aanleiding: het nieuwe boek ‘Fabriek Journalistiek’ van Leo Neels. Het debat zelf was gelukkig geen bandwerk.

Griet De Craen, hoofdredacteur van het VRT radionieuws, Tim Verheyden, VRT-journalist bij Koppen en Bart Eeckhout, chef politiek bij De Morgen waren de panelleden van dienst in het debat. Xavier Taveirne, VRT-journalist bij De Ochtend, nam de moderatie voor zijn rekening.

Pijnpunten en fouten uit het verleden

De panelleden legden onmiddellijk enkele pijnpunten van de hedendaagse journalistiek bloot. De Craen laakte het chronische tijdsgebrek in de sector: ‘Hoe we dat tijdsgebrek kunnen blijven combineren met geloofwaardigheid en het principe van check en dubbelcheck is een uitdaging. Zeker nu louter de feiten geven niet meer volstaat en het nieuws steeds meer context en duiding moet leveren.’

Krantenman Bart Eeckhout sloot zich daarbij aan en zette vraagtekens bij het voortbestaan van wat hij ‘a paper of record’ noemt, denk aan The New York Times bijvoorbeeld. ‘Het In onze krant staat op papier alles wat er in de wereld gebeurt-model is niet langer houdbaar.’ Hij neemt het de vorige generatie hoofdredacteurs bij kranten ook kwalijk dat ze het idee gevoed hebben dat alles wat kranten doen gratis weggegeven kan worden.

‘De grootste valkuil van de journalistiek is middelmatigheid’

Althans dat is de boodschap in het nieuwe boek van Leo Neels, ‘Fabriek Journalistiek’. Neels waarschuwt dat de journalistiek te vaak op zijn lauweren rust. Volgens de professor Media- en Communicatierecht en ook oud-directeur-generaal van VTM moet de sector vaker principes uit de bedrijfswereld toepassen. ‘Het moet altijd beter’ moet het leidmotief van de journalistiek worden om middelmatigheid te vermijden.

‘Zoek je eigen kansen’

Wat moet een jonge journalist dan doen om een job in de journalistiek te vinden? Tim Verheyden verwoordt het als volgt: ‘Zoek je eigen kansen, ga vooral niet zitten wachten tot ze je komen zoeken want dan kan je erg lang wachten.’ Bart Eeckhout ziet vooral potentieel in jonge journalisten die al erg actief zijn op sociale media. Griet De Craen houdt haar advies eenvoudig, maar daarom is het niet minder essentieel: ‘Toon passie!’